vrijdag 1 juni 2012

Santiago, 01-06-2012

Toch nog maar weer vroeg uit de veren, ik kan nu eenmaal niet blijven liggen wanneer ok anderen hoor stommelen en rommelen. Mijn bovenbuurvrouw was een snurkertje, maar ik heb er niets aan gedaan omdat je nooit weet of ze dat op prijs stellen.
Enfin, na een uur lopen zaten we nauwelijks aan de koffie of we kregen een stortbui van jewelste over ons heen. Precies op de laatste dag! Na derde kop koffie ging het al iets beter, regenspul lag bovenin de rugzak, dus lopen maar weer. De laatste 100 km worden extra elke 500 mtr vermeld, nog 13,5 km etc. Langs de startbaan van het vliegveld voel je de bewoonde wereld toch weer meer naderbij komen. . . Nog twee dagen als pelgrim, zo voel ik me dan ook, dan is het afgelopen! In de stad -overigens een redelijk moderne stad met flats en lage hoogbouw - gaan de Caminopijlen gewoon door tot aan een groot plein voor een kolossale kathedraal die we morgen en overmorgen gaan bekijken. Ik snap nu wel waarom de foto's van de kathedraal altijd zo zwart en donker zijn: alles wordt bijna met tegenlicht genomen en dan krijg je dat! De kathedraal zou ook best wel wel eens schoongemaakt mogen worden, is behoorlijk aangetast! In de torens groeien planten, dat zou toch niet hoeven te gebeuren!
Ik baal er nog steeds enorm van dat mijn dure Canon IXUS 1100 HS de lens niet wil sluiten en dus weigert foto's te maken. Ben al in een zaak geweest, maar halen hun schouders op. Ik heb natuurlijk geen bonnetjes bij me, dus het is foto's maken met de iPhone ( niet verkeerd overigens) en foto's doorsturen straks van mijn Camino-maat Jim uit Canada. Ik denk, dat Canon-klantenservice toch met een goed verhaal moet komen straks!
Op het plein is het kompleet feest, ook wel een beetje emotioneel! Je bent er tenslotte bijna een half jaar mee bezig geweest, het was altijd maar lopen, trainen, veel lezen en nakijken. Wanneer je dan in een keer op dat grote plein staat (plaza do obradoire) dan slik je maar even, vooral wanneer je weer veel bekenden ziet die je even uit het oog verloren bent. We lopen toch min of meer allemaal dezelfde snelheid, dus ze moeten er ongeveer ook wel aankomen tegelijk met jou!
Veel moeite gehad met het zoeken van een auberge. De een zat vol, de ander had reserveringen (hè, ik dacht dat dat niet kon??) en door maar weer. We hebben nu iets voor 2 dagen, vanavond vrijdag en morgen. Ons is verteld, dat morgen een wierookmis is. Ben reuze benieuwd, zit vanaf 11.00 uur in de kerk! Toen, hoogtepunt, e ven de Credential ophalen. De beruchte rij van 2 of meer uren viel reuze mee, na 30 min had ik hem!
Ik was wel een beetje trots, gewoon hardstikke trots op mijn eigen verdiende Credential. Die krijgt in ieder geval een mooi plaatsje in mijn studeer kamer! Dan morgen alweer afspraak met de gabbers van het eerste uur Bert en John. Zie ze in de kerk!
s' middags even informeren bij het reisbureau naar de mogelijkheden.. Ik wil gewoon naar huis, maar ook nog even een dagje naar Finisterre.
Ook een Pelegrino heeft een einde!

7 opmerkingen:

  1. Ik vertel je verhaal steeds opnieuw aan iedereen die t maar horen wil, zoo veel bewondering heb ik voor je. Giga doorbijter, echt bijzonder knap!! Ik kan niet wachten om je afgetrainde kuiten te zien en je afgetrapte ��. Geniet van die prachtige beelden en kom snel thuis�� sas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Harry,

    Gefelciteerd met het bereiken van Santiago. Ik kan me dat dubbel gevoel bij het aankomen in Santiago ook nog goed herinneren. Enerzijds een gevoel van trots zijn op zo'n prestatie, maar ook wetend dat het bijna voorbij is.
    In ieder geval heeft het half jaar van voorbereiding en nu een maand onderweg zijn, je wel het nodige opgeleverd. Je hebt nieuwe gespreksstof, waar je nog lang op kunt teren.
    Geniet na en hopelijk zie je ook nog de act met het wierooksvat.

    Groetjes en ook de felcitaties van Marie José

    jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Pap, supertrots ben ik en zijn wij op Opa! Heel erg gefeliciteerd met deze prestatie en geniet ervan en van alle indrukken. tot gauw. Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag schat,,NOgmaals vanharte Gefeliciteerd.Ik vind het zo ontzettend knap van jou in zo'n korte tijd.Dat zegt wat over jou.Maar dat weet ik nutuurlijk als geen ander.Heel gek,ik had na sas gereageerd.heeft eropgestaan en is gewoon weer verdwenen.Vandaar nog een klein krabbeltje.Geniet van Santiago,Het afscheid van je pelgrimage en ga lekker even languit op het galicische srand in finisterre
    xxxn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd, Harry
    Een fraaie prestatie, hoewel het misschien voor een pelgrim niet om het doel gaat maar om het pad.
    Verstandig dat je nog een dagje of wat nageniet voor je de thuisreis start
    We zien je wel weer, in Leusden

    Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Harry,

    Na dit behaalde einde (!) elke dag weer een nieuw begin, maar nu met een rugzak zonder materiële bagage, maar volgeladen met herinneringen!
    Een fijne thuiskomst wens ik je toe voor een nieuwe start!
    Liefs,
    je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Harry,
    Het is gelukt. Een prachtig sportieve prestatie. Proficiat.
    Je zult er je hele leven van genieten en erover vertellen.
    Herman en Marij

    BeantwoordenVerwijderen