woensdag 16 mei 2012

Hoe het soms vreemd kan gaan op een pelgrimstocht.


Ik had een slaapplaats gevonden bij de zusters Cistercienciers in een prachtige pastorie uit 1600 . Misschien was het wel een oud semenarie geweest, dat was niet helemaal duidelijk. In ieder geval wilde de zuster wel een volstrekt vrijwillige bijdrage. Er was in het hele gebouw geen extra stopcontact, geen wifi etc. Kaal en sober dus. Maar goed, je bent er maar een nachtje, moet allemaal kunnen.
Er was tijd genoeg de kathedraal te bekijken, biertje te drinken, beetje te slenteren en samen te gaan eten. Vanwege de feestelijkheden die dag wist zelfs de zuster niet te vertellen of en hoe laat de pelgrimsmis zou zijn in de kathedraal ( van die kippen). (verhaal komt nog). Na het eten wilde ik nog even in de kerk kijkje nemen hoe het stond met de avondmis -als die er al was.
Een echte poortwachter die was ingehuurd om te voorkomen dat mensen zonder betalen de kerk zouden inlopen versperde mij de weg. Ik mocht er niet door, terwijl ik hoorde dat de mis wel degelijk aan de gang was.
Ik bleef dus volhouden dat ik - een Pelerin nog wel- naar de mis wilde. De man had echter zijn regels, geen toegang tot de kerk voor mij. Dat is natuurlijk een belachelijke zaak, gebaseerd op niets! De discussie in het Spaans was nou ook niet om over naar huis te schrijven, dus er ontstond een vervelend incident. Gelukkig stuurde God (wie anders) twee oude dametjes door de zijdeur naar buiten. Mijn redding, voordat de poortwachter het in de gaten had stond ik in de kerk en kon gaan zitten vlak bij de kooi met de kippen, de man achter de dichte deur briesend achterlatend.







Verstuurd vanaf mijn iPhone

2 opmerkingen:

  1. Hoi Harrie,
    Wat heb jij toch een heerlijke hobby: tussen de wijnstokken van Rioga wandelen en 's avonds genieten van hetgeen aan die stokken gehangen heeft.
    En volgens het weerplaatje op de tv geniet je van een stralende zon. Hadden wij daar maar wat meer van.
    De regen van de eerste dagem moet je maar snel vergeten.
    Harry, is mijn constatering juist dat je nog geen last hebt van spirituele contemplaties?
    (waartoe, waar naar toe)
    Ik wens je een verder een goede blaarloze reis en gezond weer terug.
    Hasta la vista.
    Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je maakt wat mee in de refugio,s.Dat is overleven.En dan niet in de kerk mogen,als pelerin.Dat is echt iets voor jou.Ik zie het al voor me.
    Die eerste foto erg leuk.Met de hele tocht,achter je,die je nog te gaan hebt.Vandaag weer een buen camino.

    BeantwoordenVerwijderen